Categories
Sport

”När Neymar grälar med sin pappa är det som att se en tonårsrevolt”

Neymar jr sitter i den vackra villan i Paris med sina bästa kompisar från Santos i Brasilien. Det låter klyschigt, och det är klyschigt, men inte mindre sant för det. Han säger:

”Vi har alla lämnat favelan, men favelan kommer aldrig lämna oss.”

David Charles Rodrigues dokumentärserie i tre delar, ”Neymar: The perfect chaos”, släpptes i veckan på Netflix och visst kan man anklaga Neymar jr för att vara lite kokett och dra slumkortet när han känner sig som mest ansatt och anklagad för att vara mer kåt på pengar än på fotbollstitlar. Men, visst kan man spåra mycket av hans kontroversiella uppträdande, både på och utanför planen, till fattiga barn- och ungdomsår på ljusårs avstånd från fotbollsmiljardärens lyxliv.

Jag har alltid tyckt att han ser lite strykrädd och osäker ut bakom det där ansträngda leendet. Lite osäkert olycklig, särskilt på bilder från tonåren. Det går i en ruskig fart, redan som 13–14-åring får han en stjärnstatus som han sedan dess verkar haft svårt att hantera, och vem kan egentligen klandra honom.

På plan går han i många stycken utanpå det mesta man sett. I dokumentären försäkrar både Beckham, Messi, Sanchez med flera att hans genius är helt unikt, och vem kan säga emot.

I slutet av andra delen av serien hamnar Neymar jr i ett gräl med sin pappa, Neymar senior, och det är som att se en tonåring revoltera 15 år för sent. Pappa Neymar driver och styr både företaget, varumärket och Neymar jr med järnhand. Till sin hjälp har han 250 anställda som jobbar dygnet runt med att sälja, skydda och administrera guldkalven Neymar. Om jag får använda en sliten klyscha till: Det är bokstavligt talat en cirkus.

”Neymar jr: The perfect chaos” berättar parallellt flera historier, om Neymars karriär på planen, om hans liv som varumärke, hans vardag med polarna och alla kontroverser, klubbyten, våldtäktsanklagelser, festandet, de svåra skadorna, och som sagt: Hans pappas hårda affärsnypor. Det är ingen vacker syn.

När den försenade tonårsrevolten gör sig synlig grälar de inför öppen ridå, kamerorna och kompisarna: ”Du kan inte prata till till mig på det där sättet. Du kan inte prata till andra på det där sättet.”

Neymar senior slår ifrån sig: ”Jag måste ju skydda dig, om jag inte vakar över dig hela tiden råkar du illa ut direkt.”

Väldigt dålig stämning med andra ord – jag har bara sett de två första timslånga avsnitten, och jag vet inte om det lurar en avgörande uppgörelse i det tredje avsnittet, men att junior och senior förr eller senare kommer att frontalkollidera råder det knappast några tvivel kring. Det lär skapa ännu mera kaos – jag förstår uppriktigt talat inte seriens titel, något perfekt kaos går inte att upptäcka. Kanske är det ironi.

I Brasilien är han avgudad, men att han bryr sig mer om pengarna och festandet än om fotbollskarriären är ett ständigt samtalsämne även i hemlandet – och i Europa verkar hans status ha varit ifrågasatt redan från början, rekordövergången och klubbytet från Barcelona till PSG, de många skadorna, och kanske speciellt hans uppträdande under fotbolls-VM i Ryssland 2018, har skadat hans image – bortom det reparabla, menar många.

Det är ingen tvekan om att han får oerhört med stryk, utsätts för brutala, fula, hårda tacklingar, men kritiken hamnar ändå i Neymars eget knä: Han kan inte hantera den frustrationen, och vem kan döma honom för det egentligen? Ja, många, uppenbarligen.

Under Rysslands-VM förstärkte han vartenda fall, rullade runt på planen i fasansfulla smärtor, såg flera gånger per match ut att vara näst intill döende, för att några sekunder senare vara uppe på benen och spela som om ingenting hade hänt.

Har ni inte Netflix skall ni gå in till grannen och titta, det är en både skrämmande, fascinerande och oroväckande serie om den moderna fotbollen.

Läs fler sport i tv-krönikor av Johan Croneman:

SVT:s exotisering av folket i Degerfors är på gränsen till outhärdlig

Vilken tom gest skall vi erbjuda gästarbetarna i Qatar när vi tittar på VM?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.