Tipsa oss!

Tipsa oss om goda nyheter och ha chans att få presentkort hos Torsby Handel!

MÅNADENS BLOGGARE: Guide till den perfekta festen

Jag tänkte skriva en liten guide på hur man skapar den perfekta festen. För om det är något just jag kan så är det fester.

Jag växte upp i ensamhet och tysthet på veckorna och med fart, fläkt och gäster på helgerna. Alltid en väldigt massa gäster. Kusiner, släktingar och kompisar.

Mamma och pappa offrade alltid sin breda dubbelsäng till oss barn och där låg vi och berättade spökhistorier för varann till sent på natten.

När söndagseftermiddagen gjorde huset tyst och stilla blev jag alltid så ledsen, men så fort fredagen var i antågande igen visste jag att huset återigen skulle fyllas av festligheter.

Detta gjorde mig till en dyrkare av helger och en mingelprinsessa av dignitet. Inte konstigt då att mitt café (som jag fick ta hand om från jag var 13 år)med tiden förvandlades till ett litet glittrigt partynäste.

Fröknarna Fräs har haft livemusik och fester på agendan ända sedan 1991. Vi har sett nöjesställen komma och gå, men de enda som består är ju faktiskt vi.

Sedan har vi det där med bröllop. Av en slump blev jag bröllopsfotograf, det var min vän Cia som anlitade mig och eftersom hon hade tävlat i fitness och hade muskler som blänkte föreslog jag att jag skulle ta lite bilder på hennes vackra underkläder när hon sätter på sig bröllopsklänningen.

Succén var ett faktum och på 7 år besökte jag över 100 bröllop. På de allra flesta bröllop var jag med från morgon till sen natt. Jag sa att enda sättet för brudparen att få riktigt bra bilder var att placera in mig på festen som en helt vanlig gäst.

Jag fick förstås bästa parkett. Mellan 2006-2012 var jag nog Sveriges största weddingcrasher. Jag lärde mig ALLT om bröllop. Om dos och donts och tabbar och höjder och misslyckanden och succéer. Det var en fantastiskt rolig tid och jag fick så enormt mycket nya vänner, och om jag inte redan var en hejare på mingel så blev jag det.

Dessutom fick jag utlopp för min klänningspassion och hade hundra anledningar till att köpa nya.

2014 bestämde jag mig för att ta en paus från bröllopsfotograferingar. Jag var riktigt trött. Alla gifter sig på lördagar, endast lördagar. Eftersom jag blev mamma 2010 hade jag inte heller möjlighet att delta på samma sätt då inga dagis är öppna på lördagar.

Människor har födelsedagsfester på lördagar (jag missade både min bästa väns 40-års fest och min systers 40-års kalas), jag försökte göra en svensk klassiker men alla tävlingar var på lördagar och eftersom jag alltid var upptagen på bröllop missade jag väldigt mycket av själva livet.

Jag var trött på att jobba helger och ligga helt utsliten varenda söndag så min bröllopsfoto-era tog en paus men jag tänker att jag ska ta upp denna lilla karriär igen någongång. För det är så vansinnigt roligt.

Helenas guide över den perfekta festen

1) Var ute i god tid.
Spontana fester i all ära, de är ju de bästa. Man hinner knappt få några förväntningar och utan att man vet ordet av har man haft en natt a la Baksmällan.

Men man ska ha turen på sin sida. Ska man vara helt säker ska man vara i god tid så att de viktigaste gästerna hinner planera in och skaffa barnvakter och boka boenden och annat.

2) Gäster
Val av gäster. Olika fester gillar olika slags gäster. Jag försöker att alltid bjuda in lite jokrar. Människor man inte känner sådär jätteväl men som ändå passar in. Dels genom att det är väldigt roligt att lära känna nya människor och dels därför att de bidrar till en ny slags dynamit till festen.

Ibland kan man också be gästerna att ta med sig en vän för att uppnå samma effekt.

Vilka gäster som ska bjudas beror ju förstås på vilken fest det är. Men jag ser alltid till att ha jokrar. Sedan ser jag alltid till att bjuda in lite olika typer av personligheter för att få en mer dynamisk stämning. Älgjägare jämte en greenpeaceare liksom. Ni fattar.

3) Inbjudan
Jag kan inte vara nog petig med att säga att inbjudningskorten är väldigt viktiga. På mitt egna bröllop (som tyvärr ställdes in) hade jag planerat att varje gäst skulle få ett eget blombud med en enda blomma.

På denna blomma skulle det sitta ett enkelt kort med en enda www-adress. När gästerna då nyfiket surfar in på adressen så öppnar sig hela festens inbjudan. Nu hann jag inte gå så långt för min tilltänkta ville köpa ett hus istället, så jag hann bara göra själva hemsidan. Men oj vilken hemsida det var. Magisk.

Så underskatta inte själva inbjudan Det är på just denna inbjudan man sätter standarden för festen. Det är här man skapar gästens respekt för eventet. Det gäller ju även om man väljer att göra ett evenemang på Facebook. I denna presentation skapas hela grunden, och grunden mina vänner, den vill man ha stabil.

Inbjudningskortet ska vara magisk. Du vill ju att gästen ska bli nyfiken och knappt kunna hejda sig. Det ska vara spännande, vackert men också innehålla all information om vart, hur, när eventuella teman osv.

Med inbjudan ramar du in hela eventet och lägger grunden för den stämning som du vill att festen ska ha. Vill du ha ett lite enklare party, ja, då kanske du skickar ett sms med inbjudan istället, och jag har har varit på flera sådana fester som varit toppen, så visst går det bra också.

4) Tema / koncept
Teman är alltid väldigt roliga och kanske nästan ett måste. Människor blir alltid väldigt mycket mer kreativa om de har en ram att hålla sig inom, och det gäller även enklare partyn. Men man måste gå all in.

Bjuder man in till ett cocktailparty, ja, då får det också vara ett riktigt cocktailparty. Det finns inget som är så tråkigt som när man blir inbjuden till en fest med ett tema och när man kommer dit så visar det sig att man är den enda som klätt ut sig. Ve och fasa.

Teman kan vara allt möjligt från Tim Burton-fest (som jag hade) till 20-tals fest till 50-tals fest till ”Så kommer du aldrig att få se mig igen” till ”Något på B (då folk kan komma utklädda till bananer eller Bush) till Hipsterfest till Spice Girls-fest. Det finns verkligen inga begränsningar för roliga teman.

Själv längtar jag efter att bli bjuden på en riktigt Marie-Antoinette-fest, där gästerna svansar runt i höga dammiga peruker och dricker champagne i frasiga klänningar med bysten uppiffad upp till hakan.

Den bästa tema-festerna jag varit på är hos min kusin Linda och hennes kille John. De är verkligen världens bästa festfixare. Deras inflyttningsfest hade temat ”Tillsammans” (med hänvisning till filmen) och det var en fantastisk 70-tals kväll med stor öppen scen, olika lag som alla var tvungna att uppträda, evenemang som hände under kvällen vid exakta klockslag.

När Linda fyllde 40 i mörka november hade hon 20-tals fest. När man klev in i huset möttes man av tung 20-tals jazz och en vägg av rök (rökmaskiner). Man blev tilldelad en roll och under kvällen skedde ett slags rollspel där man skulle försöka lista ut vem som var mördaren.

Mitt första glas champagne placerades i min hand kl 19 och det sista glaset dracks upp 07. Så 12 timmars dansande och minglande och festande som 20-tals diva levde jag på ett helt år.

5.) Lokal
Lokal, lokal, lokal. Väldigt viktigt. När man tillgodosett sina gästers mest primära behov som värme, toaletter, ljus men också löst det logistiska med bilväg och snöskottning och sånt,ja när allt sådant är löst kan man verkligen vara kreativ med sin lokal.

Hörde om en reklambyrå som varje år valde att ha en fest på det mest fula ställe de kunde komma på. Parkeringsplatser blandannat. De festerna blev oftast väldigt lyckade har jag förstått.

Själv har jag varit på fester på vägkrogar, båtar, tält men också i rivningshus. Det hör delvis samman med konceptet och temat. Vildmarksfester, ravepartyn, strandpartyn…ja…det finns inga begränsningar. Oftast tycker jag att människor är lite väl lama när det kommer till val av lokal. Jag tror att det har att göra med bekvämlighet.

6) Stämningen
Att skapa stämning är lättare sagt än gjort. Men festen måste ha mysigt ljus. Det finns inget värre än att sitta och äta på plasttallrikar under gröna lysrör. Eller dansa disco till sjukhuslysrör. Man måste skapa små öar och stilleben. Detta gäller även den enklaste middagsbjudning.
Att ha något intressant på bordet som gästerna kan börja prata om.

På Fröknarna Fräs har vi färska blommor på alla bord. Varje dag. På festkvällarna har vi rosor. Stearinljus och flera eldar. Varje eventkväll på Fröknarna Fräs tänder vi en stor välkomnade brasa vid entrén. Det ska kännas att man kommer till en fest.

Musiken är precis lika viktig. Jag har varit på restauranger där olika slags musik går ur olika dåliga högtalare och detta går tokbort. Att missa denna till synes enkla detalj kan vara helt förödande. Musik skapar stämning.

Sedan vi köpte våran högtalaranläggning till Fröknarna Fräs (tack Euronics) höjde vi vår ”levnadsstandard” med 120%. Det är 5 högtalare som sitter ihop genom wifi-systemet. Så när man går genom rummen binds lokalen ändå ihop av musiken. Magiskt

.

7) Bordsplacering
Bordsplacering eller lagplacering eller vad man nu valt att göra av sin fest är viktigt. Får gästerna sätta sig precis var de vill hamnar de bredvid sina bästisar och sedan lämnar de inte stolen under resten av kvällen.

Ett annat supertips är att trycka upp blad där alla gäster står beskrivna med några fina meningar. Det fyller två funktioner. Det ena är att man känner sig väldigt välkommen som gäst, och det andra är att de övriga gästerna kan läsa texterna om sina bordsgrannar och på så sätt få lite omvärldskoll. Är det en mindre fest kan värdinnan/värden beskriva varje gäst högt. Det är också väldigt fint.

8) Underhållning
Se till att ha en toastmaster eller värd för festen. Någon som håller ordning på programmet. Gärna en rolig typ. Sedan kan underhållning vara allt från tipspromenader till musikquizz till jazzband till trubadurer till dragspelsdamer. Eller bara en musikanläggning med några spotifylistor. Det spelar inte så jättestor roll. Är gästlistan tillräckligt varierad uppstår underhållning ändå.

Se också till att några håller tal. En fest utan tal är en tråkig fest.

9) Maten
Den är faktiskt inte så viktig som man kan tro. På Markus 30-års fest hade vi hämtpizzabuffé, och det är en av de roligaste fester jag varit på.

Men skippa de sorgliga, torra fläskfilébitarna med tillhörande potatisgratäng och de urvattnade isbergssalladskålarna. De har vi sett nog av. Rocka till det. Kör vegan-tema, sushi eller libanesisk plockmat. Go wild.
Knytkalas är så underskattade. Dessutom gillar gästerna att vara lite delaktiga i festen, och ska de komma med ett eget matbidrag till festen så väljer de något riktigt gott.

10) Drycken
Den får ni välja själva. Men glöm inte chaufförerna, de gravida eller de som helt enkelt inte dricker alkohol. Rocka till det där också. Jag tycker alltid att kvalité lönar sig framför kvantitet.

Ingen vill vakna upp med huvudvärk efter dåliga billiga rödviner på bag in box. Fast det kan ju vara en del av konceptet, och då är det ju helt i sin ordning.

Följer ni denna festguide kan jag lova er att ni får århundradets bästa fest. Eller så struntar ni i hela den här guiden och gör något helt annat, och då blir jag också glad. Bara ni skapar något.

Lycka till

Eder dekadenta festfixare Helena Henriksson

Av:
Anna Öhgren-Bodén

Tips på vad du kan läsa härnäst:

image

Hallå där, Camilla Classon!

image

BLOGG: Bilder från våra fantastiska sjöar och tack för mig

image

Grattis Morgan Einarsson! Du klarade Sverigetempot