Tipsa oss!

Tipsa oss om goda nyheter och ha chans att få presentkort hos Torsby Handel!

BLOGG: Syrran och jag i gudfaderns spår

Syrran och jag har mycket kul ihop! När jag fyllde 75 år reste vi tillsammans till Sicilien. Det var en dröm jag hade haft länge. Vår mamma skulle ha fyllt 100 om hon hade levat och syster Gull-Britt hade fyllt 70 nyligen, så det passade bra.

Om man bara har en syster, så ska man vara rädd om henne! Hon är mina barndomsminnen och vi kan alltid fylla i minnesluckor för varandra.

Och det är ju inte så många tillfällen, som man kan få göra en resa tillsammans. Nu passade det bra eftersom jag inte orkade att ordna kalas till min 75 års dag och min syster är ensamstående.

Att det blev Sicilien berodde på att det var vår mammas dröm att åka dit.Hon hann inte det, så vi tänkte ta med henne i tankarna. Hon hade gillat det!

Vi bokade ett hotell i Giardini Naxos som ligger i sydost på Sicilien. Vi hade tur med att hitta ett hotell mycket nära stranden. Det hette Sporting Baia, hade en fantastisk frukostbuffé och likaså middagsbuffé, där man fick ett eget bord med egen Butler. Helt otroligt bra service!

Det enda negativa på denna resa var att min kamera blev stulen när vi landade i Cantaina.  Efter en vilostund, gick vi ut på stan för att köpa en billig och bra kamera. Jag fann en som var bra, en Samsung med massa finesser som Wifi etc.

Vi var inte där för att sola och bada, utan för att få uppleva kultur och intressanta utflykter
Den första guidade utflykten gick dagen därpå till Taormina högt uppe i bergen.

Jag hade min rullator med mig och det funkade jättebra! Vi såg inte en enda rullator där så alla hjälpte till att bära den upp och överallt! Jag insåg att vi i Sverige har det bra förspänt när det gäller hjälpmedel.

På hemvägen  fick jag assistans på flygfältet och fick åka en specialväg med egen chauföör som hissade upp mig i planet och fick gå ombord först av alla!!! Otroligt! Även syrran fick hänga på.

Nu hör det till saken att min syster är otroligt positiv och social av sig! Det finns ingen människa som avskräcker henne! Hon blir vän med alla. När vi kom in på bussen som vi åkte med på våra guidade turer fick vi applåder!

Turen till Taormina hette ”I Gudfaderns spår”. Och vi fick följa platserna där den berömda filmen med Marlon Brando spelades in. Där filmens Maria gifter sig med huvudrollen, högt upp i en kyrka, var jag där först av alla tack vare min rullator. Jag passade på att sjunga en rysk visa med försök till rysk teknik över muren. Ingen människa var där, så jag tänkte att nu gör jag det! Och jag kände ingen är här! So what! Det var häftigt.
Efteråt, när jag vände mig om, hade de andra hunnit ikapp och jag fick rungande applåder! Det är syrran som inspirerar mig! Det var en fantastisk utflykt och vår engelska guide var otroligt kunnig.

Vi var också med på en tur till Syracusa där helgonet Lucia hade begravts enligt sägnerna. Jag hade läst en bok om Lucia, som inte gjorde utflykten sämre. Det är Agneta Sjödin som skrivit boken ”Ett ljus i mörkret”. Finns att låna på biblioteket!

Vulkanen Etna är ju ett måste! Vi hade en fin utsikt mot Etna från vårt rum. Samma guide, Maria, var med på resan till Etna. Lite otur med vädret hade vi. Det regnade när vi var på toppen, men det gjorde inget för vi skulle inte vara med ända upp på kanten, vi avnjöt en italiensk måltid tillsammans med vår guide istället. Vi hann även med ett spännande besök på en honungsfabrik efter vägen ner från berget.

//Sonja Amneteg

fb_img_1479417809325

Av:
Anna Öhgren-Bodén

Tips på vad du kan läsa härnäst:

2017 - ett nytt spännande bilsportår i Torsby kommun

Torsbys smultronställen blir fotobok - och dina bilder kan bli med!